qar
eng
rus
საქართველოს სამოციქულო მართლმადიდებელი ეკლესია Georgian Apostolic Orthodox Church Грузинская Апостольская Православная Церковь

FACEBOOK-ის უკანასკნელი პოსტები:

აზროვნების აკადემია / The Thinking Academy

აზროვნების აკადემია / The Thinking Academy

Проповеди протоиерея Теодоре Гигнадзе

Сколько раз бы ты не падал, ты должен встать, потому, что Бог никогда не оставит тебя несмотря на падение. Это исключено, потому, что он знает насколько мы немощны.

Он видит нашу немощность, нашу неспособность быть ревностными, нашу леность…

Если наш выбор Христос, он всё равно прощает нам, всё равно возмет нас за руки и всегда вытащит, как вытащил Петра.

Протоиерей Теодоре Гигнадзе

Сколько раз бы ты не падал, ты должен встать, потому, что Бог никогда не оставит тебя несмотря на падение. Это исключено, потому, что он знает насколько мы немощны.

Он видит нашу немощность, нашу неспособность быть ревностными, нашу леность…

Если наш выбор Христос, он всё равно прощает нам, всё равно возмет нас за руки и всегда вытащит, как вытащил Петра.

Протоиерей Теодоре Гигнадзе

დეკანოზ თეოდორე გიგნაძის ქადაგებები [ოფიციალური ვებ-გვერდი]

ქადაგება (16.07.2019)

დღეს, 15 ივლისს, საქართველოს ტექნიკურ უნივერსიტეტში დეკანოზ თეოდორე გიგნაძის სადოქტორო ნაშრომის დაცვა გაიმართა.

ღონისძიება უმაღლესი სასწავლებლის საინჟინრო, ეკონომიკის, მედია-ტექნოლოგიებისა და სოციალურ მეცნიერებათა ფაკულტეტის თეოლოგიის სადოქტორო პროგრამის ფარგლებში შედგა. მამა თეოდორემ თეოლოგიის დოქტორის აკადემიური ხარისხის მოსაპოვებლად სადოქტორო ნაშრომი დაიცვა თემაზე: „საეკლესიო ვითარება და ეკლესიოლოგიური საკითხები „წმინდა გრიგოლ ხანძთელის ცხოვრების მიხედვით““. დისერტაციის ხელმძღვანელია ღვთისმეტყველების დოქტორი, დეკანოზი ლევან მათეშვილი, ოპონენტები კი - თეოლოგიის დოქტორები: დეკანოზი კახაბერ შურღაია და ირაკლი ორჟონია. სამეცნიერო საბჭოს სხდომას უძღვებოდა მანგლისისა და თეთრიწყაროს მიტროპოლიტი ანანია (ჯაფარიძე), რომელმაც აღნიშნა, რომ ეს არის პირველი სადოქტორო დისერტაცია, რომელიც ამ პროგრამის ფარგლებში ტექნიკურ უნივერსიტეტში შედგა. სამეცნიერო ნაშრომის დაცვას საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის რექტორი, პროფესორ-მასწავლებლები, სასულიერო პირები და სხვა მოწვეული სტუმრები ესწრებოდნენ.

სამეცნიერო საბჭომ დეკანოზ თეოდორე გიგნაძის ნაშრომს უმაღლესი შეფასება მისცა, სასულიერო პირს კი თეოლოგიის დოქტორის ხარისხი მიანიჭა.

სამეცნიერო საბჭოს წევრებმა, დისერტაციის ხელმძღვანელმა და ოპონენტებმა ერთხმად აღნიშნეს ნაშრომის უნიკალობა და განსაკუთრებული მნიშვნელობა ქრისტიანული ეკლესიისთვის, რაც მდგომარეობს ავტორის მიერ რამდენიმე საკვანძო საკვლევი საკითხის დასმასა და დამტკიცებაში. მამა თეოდორეს კვლევის შედეგად, სხვა მნიშვნელოვან საკითხებთან ერთად, გიორგი მერჩულის ნაშრომში წარმოდგენილი მთავარი აღმოჩენაა ისიხასტური პრაქტიკის არსებობა გრიგოლ პალამას ეპოქამდელ საქართველოში გრიგოლ ხანძთელის მოღვაწეობის დროს.

https://www.facebook.com/ertsulovnebatv/videos/508129699923629/?v=508129699923629

დეკანოზ თეოდორე გიგნაძეს თეოლოგიის დოქტორის ხარისხი მიენიჭა

აზროვნების აკადემია / The Thinking Academy

„მგელს, როცა ხაფანგში იჭერენ ფეხს იღრღნის და თავისუფლდება.

როგორ იჭერენ მაიმუნს? - გოგრაში ჩაუყრიან ბრინჯს, სადაც წვრილი თათი ჩაეტევა, ბრინჯს აიღებს, მუჭას შეკრავს და ვეღარ გამოდის. მაიმუნი საშინელ დღეშია, აწყდება აქეთ-იქით, გოგრა მიბმულია ხეზე და თათს არ ხსნის, რომ ბრინჯი დაყაროს და გაიქცეს... ესეც სახისმეტყველებაა ღმერთისაგან მოცემული...

მოტივაცია აქვთ სხვადასხვა; მგლის მოტივაცია რა არის? - თავისუფლებაა მისი მოტივაცია, ხოლო მაიმუნის მოტივაცია - სიხარბე, რომ ის რაღაც არ დათმოს, ამიტომ ისე ძლიერია ეს მოტივაცია, რომ თავისუფლებას სწირავს;

ხოლო მგლისათვის ისე ძლიერია თავისუფლების მოტივაცია, რომ ფეხს იღრღნის და ხეიბარი რჩება.
შემდეგ შეიძლება ვეღარც ინადიროს და მშიერიც კი მოკვდეს, მაგრამ მისთვის თავისუფლებაა მთავარი!“

დეკანოზი თეოდორე გიგნაძე

✅ 16 ივნისი - ლევან გიგინეიშვილი, დეკანოზი თეოდორე გიგნაძე, ანდრო დგებუაძე, - "მორალი და ადამიანი"
👉 https://www.facebook.com/events/2300346830056361/

- უდიდესი პასუხისმგებლობა გვეკისრება სასულიერო პირებს, რომ ჩვენში გავაცოცხლოთ ქრისტე, ჩვენი ცხოვრების წესით, ჩვენი სიტყვით, ჩვენი ღვთის მაძიებლობით, ჩვენი ლოცვით, ჩვენი ღვთისმსახურებით, ჩვენი მოყვასისადმი დამოკიდებულებით და ჩვენი სამშობლოსადმი სიყვარულით იმიტომ, რომ ქრისტიანს სამშობლო გაცნობიერებულად უყვარს, მან იცის რას აკეთებს როცა სამშობლო უყვარს, იგი თავის მომავალ თაობას აძლევს საშუალებას, აქ რომ დაიბადებიან ჯერ კიდევ დაუბადებელნი, მათ ქრისტე შეიცნონ და ჩვენ რათქმაუნდა ქედს ვუხრით ჩვენს დიდ წინაპრებს, რომლებმაც ბრძოლით, სულიერით თუ ხორციელით, მოიტანეს ჩვენამდე ქრისტიანობა და მათ ესტაფეტას ვაგრძელებთ.

ჩვენ გაცნობიერებულად ვიცით რას ნიშნავს პატრიოტიზმი და ჩვენ მაგალითი უნდა ვიყოთ სხვებისთვის, ყველასთვის, ხოლო თუ ჩვენ ამას არ გავაკეთებთ, დღევანდელი სასულიერო პირები, მრევლის წევრები ანუ ქრისტიანები, ერი და ბერი, თუ ჩვენ ამას არ გავაკეთებთ გაცნობიერებულად, მიზანმიმართულად, მიზანსწრაფულად, უპირველეს ყოვლისა საკუთარი მაგალითით თუ არ ვიქნებით ამის მჩვენებელნი და გამკეთებელნი, მაშინ ის ცუდი პროცესები რაც დღეს საქართველოში ხდება შეუქცევადი გახდება.
ჩემის აზრით ახლა არის (ისევ წმინდა წერილს დავესესხები) ჟამი გაღვიძებისა და გამოფხიზლებისა, ახლა, თითოეული ჩვენგანისათვის.

/დეკანოზი თეოდორე გიგნაძე

მიუხედავად იმისა, რომ ჩვენ ერთად ვართ და ადამიანი მარტო პრინციპში არ არის გარეგნულად, ადამიანი, მაინც მარტოა.

ადამიანი არის მარტო ყველგან: მეგობრებშიც, ოჯახის წევრებთან, მეუღლესთან, შვილებთანაც, სულიერ და-ძმებთანაც, იმიტომ, რომ არ შეუძლია სხვას, გაიგოს, შენს შიგნით რა ხდება, შეუძლებელია შენ განიცადო, ადამიანს როგორ სტკივა, როგორი მწუხარეა, რას განიცდის, რა შინაგანი წიაღსვლები და ძვრები აქვს შიგნით.

ადამიანი არის მარტო და ადამიანი მარტომყოფი
არის ცუდ დღეში, აი, ადამი სამოთხეშია და ნახეთ, უფალი როგორ ამბობს? - ცოდვაა ადამის მარტო ყოფნა და შექმნა მისი გვერდიდან ევა, რომ მარტო არ ყოფილიყო.

რაღაც ნუგეში კი იყო, მაგრამ ადამი მაინც ვერ იყო ბედნიერი, ბედნიერი რომ ყოფილიყო, ხომ არ მოძებნიდა
ალტერნატიული განვითარების გზას?

მიუხედავად იმისა, მის გვერდზე იყო,
მისი ხორცი ხორცთაგანი და ძვალი ძვალთაგანი, მიუხედავად იმისა, რომ იყო სამოთხეში, ადამი არ იყო ბედნიერი.

ადამი, მაშინ იქნებოდა ბედნიერი, თუ ის დაემორჩილებოდა თავის შემოქმედს, რითაც გადაიჭრებოდა მისი მარტოდმყოფობის პრობლემა, არა ევას გვერდზე ყოფნით, არამედ ღმერთთან მყოფობით.

სხვათაშორის, ევაც იმიტომ კი არ შექმნა, რომ
მხოლოდ მისი მარტოდმყოფობის პრობლემა გადაჭრილიყო, არამედ ევა შექმნა იმისათვის,
რომ შემწე ყოფილიყო მისი იმ საქმეში,
რასაც ღმერთთან ერთად მყოფობა ჰქვია,

ე.ი. ჩვენი მარტოდმყოფობის განქარვება, ანუ ჩვენთვის ბედნიერების მონიჭება, მხოლოდ და მხოლოდ ღმერთს შეუძლია. პრობლემა მოგვარდება, მხოლოდ და
მხოლოდ, ჩვენი ღმერთთან მყოფობით.

/დეკანოზი თეოდორე გიგნაძე/

“Умная молитва и литургическое, евхаристическое служение – это два крыла, с помощью которых человек соединяется с Богом. Эти два таинства помогают, дополняют и примыкают друг ко другу.

Священное Писание многократно подтверждает нам значение призывания имени воплощенного Сына Божия, как в нашей каждодневной борьбе с грехом, так и с точки зрения непрерывного общения с Ним, бескорыстной любви к Нему и в целом спасения.”

Проповеди протоиерея Теодоре Гигнадзе

დეკანოზ თეოდორე გიგნაძის ქადაგებები [ოფიციალური ვებ-გვერდი]

Sermons by Archpriest Theodore Gignadze

When you meet God and experience this happiness, you need no other happiness.
“Lord have mercy” does not primarily mean asking God to take care of our problems, but rather it means – “Lord, I want to be with you, but I’m not able to... my heart is dead.”

We must not run away from Christ!

Being with Christ is not easy, I understand this, but it is possible only when you gradually fall in love with Him.
We do not take care of the precious pearl that the Lord gave us and we get used to it so much that we lose the sense of gratitude. Imagine a man who is blind since birth and then his eyes are opened…. he must always remember how terrible it was that he could not see anything, and suddenly he saw the world. How can such a person not be grateful that he is able to see and how can he not be thankful to the One who gave him sight.

The Church is not an intermediary, but rather it is the place and opportunity of meeting God, and the greatest revelation of this opportunity is the mystery of communion, regarding which, Christ Himself said that He will always be with whoever receives His body and blood.

Archpriest Theodore Gignadze

When you meet God and experience this happiness, you need no other happiness.
“Lord have mercy” does not primarily mean asking God to take care of our problems, but rather it means – “Lord, I want to be with you, but I’m not able to... my heart is dead.”

We must not run away from Christ!

Being with Christ is not easy, I understand this, but it is possible only when you gradually fall in love with Him.
We do not take care of the precious pearl that the Lord gave us and we get used to it so much that we lose the sense of gratitude. Imagine a man who is blind since birth and then his eyes are opened…. he must always remember how terrible it was that he could not see anything, and suddenly he saw the world. How can such a person not be grateful that he is able to see and how can he not be thankful to the One who gave him sight.

The Church is not an intermediary, but rather it is the place and opportunity of meeting God, and the greatest revelation of this opportunity is the mystery of communion, regarding which, Christ Himself said that He will always be with whoever receives His body and blood.

Archpriest Theodore Gignadze

ქადაგება (14.07.2019)

🔰 როცა გგონია, რომ ღირსი არა ხარ ზიარების - რა სიხშირით უნდა ეზიარებოდეს ქრისტიანი? (🎥 ამონარიდი)

[custom-facebook-feed]

 

ARTICLES AND BOOKS
[Articles]
Download

The Week of Passion

Father Teodore Gignadze

 

Church is the opportunity of meeting God and being united with God. Church is the Godmanly organism, the grace is present there and therefore, everything that is served in the church gives us the opportunity to meet God and to have a personal relationship with the Living God.

The Week of Passion – which is about the last days on earth of Christ, the humanized God, is very important and it is important precisely because it gives us the opportunity to meet, to experience and to be compassionate toward the humanized God in His pain.

Monday – is called the Great Monday. On this day, along with many teachings, the Lord does the following: He goes to a fig tree and there is no fruit; the time has not come, it has only borne leaves and the fig tree will be indignated and it will wither. By this, the Lord teaches us that we, the humans, should always have the readiness that we will meet God, we should never think that the time to meet God has not arrived yet. Also, coming of the time means for us that we should be waiting for this every second and also we should have borne the fruit. Certainly, we realize that this means the fruit of the spiritual life, thinking about the meaning of our life, having the desire, the ability and the opportunity of being with God. This is the most important thing, by which, a human being becomes a human being and rises much higher than just biological existence.

On Tuesday – also, the Lord teaches us many things and the Savior has given many parables about how we should live. One of them is the parable about the talents. The master gives his servants talents, then the master leaves. When he returns, he demands from them the gain. It is amazing, the one who was given two talents added two more and had four in the end. The one who was given five, added five more, and whoever was given one, had none in the end. How amazing of a teaching this is. God gives each person a talent, but we should multiply this talent and our effort should be according to the talent that was given to us. This is a reproof for every so called Christian who think that everything is the will of God and that I should not do anything. Without expressing your abilities to the maximum, you will not regain your own dignity that is being in the likeness of God and the image of God.

The Great Wednesday – an incredible day. We recall how on this day the Lord goes to the house of Simeon the leper and how the sinful woman enters, who gives all of her life – this is 300 drachma worth of perfume. Also, it is written with Mark the Evangelist, how she does this with an active motion – it is in a precious jar, she breaks this jar, pours it onto the Savior and then the Lord explains why she did this. She prophesized that the Lord will die. The apostles will calm down because they love the Lord and Judas cannot calm down. Wednesday is also the day of the decision of Judas to betray the Lord. And the behavior of this woman… the woman met Christ, how amazing, she is sinful and she meets Christ, she received the forgiveness from the Lord. At this time, Judas, who is His follower, who lives with Him, who eats, drinks, who, with His power, meaning with Christ’s power, does miracles, Judas, who is raised to the level of the apostles, does not meet the Savior, he did not meet the Savior, even though he was physically with Him. This is very important for us. You may physically be in the church, be a confessor, a communicant, but if you do not look at the world with the eyes of Christ, then you will not meet Christ, you will not recognize the Savior and always, when you will be in some special circumstances, some extreme case, there will always be in you the readiness to betray the Savior like Judas.

The Great Thursday – “I am meek and lowly in heart” the Lord says about Himself. Humility – humility as a trait of God, Godly trait, which is a necessary condition for us to be with God, for us to be saved. For you, a person, to be with God in eternity, and for you to have a personal relationship with God, you should be like Him, you should become like Him and the key to this likeness is humility. One kind of revelation of humility is when the Lord washes the feet of His followers and teaches us how we should live, how we should love our neighbor and what it means to be hierarchally in a high place – in our case for example, for a clergyman, it means being the servant of another person, loving each person as the child of Christ and as your own child if they are indeed by Christ your children. Thursday – the day of Last Supper, the birthday of communion, when in the form of bread and wine, we the Christians, commune with the body and blood of humanized God, risen from the dead. Do you know what this means? This means that for me, salvation is the relationship with God, but this relationship is not postponed to the future, when I depart then. If you are not with God now, then do not have hope that when you die, you will be with God. Being with God is my personal choice, being with God is my state of being, which will surely be revealed in my passing away, but it is definitely revealed here in this world and because of this we the faithful should be communing with this attitude, hot-heartedly and frequently, and the Great Thursday is the birthday of this. Truly: “Not a single second without Christ.”

Friday – the humanized God dies for us. Thinking this through logically in full is absolutely impossible. The creator of the world, the Son of God, coexistent with the Father and the Holy Spirit, receives the human nature, obviously He has the divine nature, he receives human flesh, human soul and by his humanly deed sanctifies the human nature. The sanctification happens by fighting against the evil and by triumphing over immorality, meaning by a moral triumph, without God helping His own human nature with His strength. If we fully understood what this means, the heart of every person would soften, this is something indescribable by words, we committed something unreachable for our mind, and all of this was crowned on the cross, it may be said. The state of the crucified thief is incredible – the crucified thief, in the fullness of truth and love, which is in the crucified Savior, sees the divine almightiness and asks Him with humility: “Remember me in your kingdom.” Amazing is the faith of the crucified thief, this is an example for all of us, so that we see strength in truth and love.

The Great Saturday – the dead Savior, as a human, with flesh is put in the grave, with soul He goes down into hell. The door of heaven is not open for people and the human way of the Savior, the way that the human goes through, He goes through everything and fills everything with His humanity. As we read in the mystical prayers of the Liturgy of St. Basil, He fills everything, among them, He fills hell, He went even there with His humanity. They often say about hell that God sends people there and that He punishes. This is a slander against God who is called love. God has not created hell. Hell is created by a human being himself, when he says no to Him, he says no to the unity with God, the source of life and love, says no to the personal relationship with God and because he is a creator, in his imagination he creates his own world, lives according to his own truth and after death he leaves with this state of being and he creates his own world where there is no place for God. God never oppresses us, this is a divine trait and when you, a human being, create your own world where there is no place for God because you do not want this, this is exactly hell. I stand by the heart of every person and ring, perhaps someone will listen to me, the Lord says, in the Book of Revelations and we should all keep this in mind. We, by ourselves create our future and God, if we give Him permission will come down to our hell, in the abysses of our soul and he will take us up from there and save us and will sanctify all of our being.

If we live by these examples, if the meaning and the goal of our life will be the Living God, the humanized God, Jesus Christ, then in us will be the opportunity that the story of the Savior rising from the dead is not just a story, that happened 2000 years ago, but rather it will turn into an ever-existing reality, but not a reality outside of me but rather a reality inside of me, as the Lord says, look for me inside of you, or in other words,  look for heaven in your heart.

And what is Resurrection… Resurrection – this is the victory of truth over iniquity, the victory of joy over sorrow, the victory of life over death, the victory of the good over the evil and all of this became tangible for the apostles. This will become tangible for me, tangible by heart for me. Human being is created for happiness, and if we live the right way, if we think about the meaning of life that “Not a single second without Christ,” and that we look at the world with the eyes of Christ, then in us will be the Savior risen from the dead, we will always have a relationship with Him, we will always be joyful, this will be our inner state of being, and we will be happy. This is what we were created for. Christ is Risen!

Christ is Risen!

Christ is Risen!

Christ is Risen!