qar
eng
rus
საქართველოს სამოციქულო მართლმადიდებელი ეკლესია Georgian Apostolic Orthodox Church Грузинская Апостольская Православная Церковь
[საღვთისმეტყველო ლიტერატურა]
გადმოწერა

ჩარლზ დარვინი ათეისტი არ ყოფილა

 

ვიტალი პიტანოვი

 

 

1. თავის ძირითად სამეცნიერო ნაშრომს’’სახეობების წარმოშობისშესახებ’’(1876წლის მე-6 გამოცემა). ჩარლზ დარვინი შემდეგი სიტყვებითამთავრებს: ‘’ არის ერთგვარი სიდიადე ამ თვალსაზრისში, რომლის მიხედვითაცსიცოცხლეს მისი სხვადასხვაგვარი გამოვლინებით შემოქმედმა სული შთაბერაერთ ან გარკვეული რაოდენობის ფორმას, ამასობაში კი პლანეტა აგრძელებსბრუნვას უცვლელი მიზიდულობის კანონის თანახმად და ამ უბრალოსაწყისისგან განვითარდა და აგრძელებს განვითარებას ურიცხვი რაოდენობისულამაზესი და საოცარი ფორმა.’’( დარვინი ‘’სახეობათა წარმოშობის შესახებ’’)
2. ‘’მეორე წყარო ღმერთის არსებობის რწმენისა, არის წყარო დაკავშირებულიარა გრძნობასთან, არამედ გონებასთან და ის ჩემზე გაცილებით დიდ გავლენასახდენს. ძნელია და თითქმის შეუძლებელიც, წარმოიდგინო როგორც ბრმაშემთხვევითობა ეს თვალუწვდენელი და საოცარი სამყარო ადამიანისჩათვლით,-რომელსაც მიეცა ნიჭი ჩაიხედოს შორეულ წარსულსა და მომავალში.ამ აზროვნებით მე იძულებული ვარ მივმართო პირველმიზეზს, რომელსაც რაღაცხარისხში ადამიანის დონის ინტელექტი გააჩნია, ე. ი. ვიმსახურებ თეისტისსახელს. (Darvin 1995,60)
3. ჩემი აზრით, იმის მიხედვით რაც ჩვენთვის ცნობილია შემოქმედის მიერმატერიაში აღბეჭდილ კანონებზე, დედამიწის ძველ და ახალ ბინადართაწარმოშობა-გაქრობა გამოწვეულია მეორადი მიზეზებით, რომლებიც არსებათადაბადებისა და კვდომის მიზეზთა მსგავსია.’
4. ‘’ რაც შეეხება საღვთისმეტყველო საკითხს-ეს ჩემთვის საკმაოდ რთულია დამაბნევს. მე არ ვაპირებდი ამის ათეისტურ ჭრილში განხილვას. ვსწავლობდი რა,ამ საოცარ სამყაროს და განსაკუთრებით ადამიანის ბუნებას, არ მაქვს უფლებამას უხეში ძალის მოქმედების შედეგი ვუწოდო. მე უფრო ვთვლი, რომ ესყველაფერი დადგენილი წესების მიხედვით შეიქმნა, მხოლოდ უმნიშვნელოწვრილმანი-ცუდიც და კარგიც- მინდობილია იმას, რასაც შეიძლებაშემთხვევითობა უწოდო.’’(Darvin 1993,224)
5. 1879 წელს, სიკვდილამდე 3 წლით ადრე, დარვინი წერდა: ‘’მე არასდროსვყოფილვარ ათეისტი იმ გაგებით, რომ ვუარყოფდი ღმერთის არსებობას.’’( дарвинцит, по:Bowden 1998,273)
6. 1873 წელს დარვინი ამბობდა: ‘’ ძნელი წარმოსადგენია, რომ ესთვალუწვდენელი და საოცარი სამყარო, ისევე როგორც ადამიანი შემთხვევითწარმოიშვა. ეს მე ღმერთის არსებობის მთავარ არგუმენტად მიმაჩნია.’’(Дарвинцит, по Bowden 1998,273)